Aside

SEO for Baidu: una història sobre xinesos i cercadors

N’hi ha molts que diuen que Google ens dominarà. D’altres, que seran els xinesos. Però pocs es pregunten… què passaria si Google i els xinesos s’unissin en una mateixa batalla?

Baidu-Google-China

Avui parlarem de motors de cerca i SEO, però no ens centrarem en Google, sinó en Baidu, el gran cercador xinès. Actualment Baidu té el 63% de market share del país asiàtic (tot i que les dades varien molt segons font d’informació). Segueix llegint!

Estadística cercadors a Xina

Font: Webseo Analytics. 10 SEO tips for Baidu Search Engine. http://www.webseoanalytics.com/blog/10-seo-tips-for-baidu-search-engine/

Aquest percentatge no és, per res, poca cosa, tenint en compte els 1,6 bilions de persones que viuen al país. A més, i gràcies a la retirada de Google del país asiàtic l’any passat, segurament pujarà, i Baidu, si no ho ha fet ja, construirà un gran i poderós monopoli.

Per a molts, però, Xina i Baidu són encara un món a part, un gran desconegut. I nosaltres volem acostar-nos-hi.

CHINA IS THE WORLD’S FASTEST-GROWING ECONOMY & BAIDU IS CHINA’S NUMBER 1 SEARCH ENGINE.” – Marketing to China

Així doncs, la primera pregunta que ens plantegem és “en què es diferencia Baidu de Google?”, “ambdós són buscadors… realment, són tant diferents?”. Amb la nostra recerca hem trobat varis punts sobre com utilitzar el SEO a Baidu, resumim els més interessants a continuació.


  • Punt 1: S’ha d’enviar el site a Baidu si no apareix als resultats de cerca, perquè això significa que no està indexat. Es pot pujar la web a la plataforma open source de Baidu (http://open.baidu.com) . També s’ha d’enviar un mapa del site a Baidu. Igual que a Google, això ajudarà el cercador a trobar totes les pàgines del site. Es pot enviar a http://sitemap.baidu.com.
  • Punt 2: Utilitzar els caràcters de xinès simplificat, ja que són els únics que indexa el cercador (no indexa anglès ni xinès tradicional).
  • Punt 3: Treballar amb Bing, ja que la plataforma ha establert un “partnership” amb Baidu, i alguns dels resultats de Bing (molts en anglès, no necessàriament en mandarí) apareixeran a Baidu.
  • Punt 4: Treballar la meta-informació de la pàgina. A diferència de Google, aquest punt ajuda a posicionar a Baidu. La meta-informació (meta-data en anglès) inclou meta-descripcions, meta-keywords, etiquetes al títol, etiquetes H1 i H2 i altres etiquetes, entre d’altres.
  • Punt 5: Treballar l’inbound màrqueting. El nombre de links al nostre site provinent d’altres sites és important per Baidu, igual que ho és per Google. Tanmateix, hi ha algunes diferències. Per a Baidu, la qualitat d’aquests links no és tan important com la quantitat (això per Google, amb el nou algoritme, funciona al revés). A més, és molt important que aquests links provinguin de webs xineses, que prenen molta més rellevància que les angleses per al buscador.
  • Punt 6: Incloure una estratègia Pay Per Click. Baidu té un equivalent a l’AdWords, el “Baidu Phoenix Nest”. La diferència bàsica és que la plataforma de Baidu estableix un rànking en relació a la inversió econòmica que fan les pàgines, mentre que Google treballa la rellevància del contingut.

Altres punts a tenir en compte són, per exemple, localitzar la web a un servidor xinès, ja que Baidu els prefereix respecte als globals, o analitzar les keywords que millors resultats estan donant per a potenciar-les. A més, s’ha d’anar amb compte amb la censura, ja que Baidu elimina constantment llocs webs que atempten contra el govern xinès.

Per altra banda, hi ha un apunt que em sembla especialment interessant. A Baidu, els resultats orgànics i els de pagament es veuen de la mateixa manera, amb el mateix disseny: no estan clarament diferenciats com a Google. Tot i que podria ser que això canviés en un futur, per el moment és així, i crec que en aquest sentit Google treballa una estratègia molt més “transparent” i respectuosa amb l’usuari – els resultats que ofereix Baidu estan molt més manipulats, seguint la tradicional frase que tenim els catalans de “qui paga mana”.

A Baidu, els resultats orgànics i els de pagament es veuen de la mateixa manera, amb el mateix disseny: no estan clarament diferenciats com a Google. 

La següent infografia explica encara més clarament les diferències en el SEO de Google i Baidu:

Així doncs, realment Baidu encara es troba un pas enrere de Google a varis nivells, especialment en el tecnològic, però amb la rapidesa en la que avancen els esdeveniments no m’estranyaria que, en poc temps, el “quasi-atrapés”. De fet, ja s’han vist moviments anticipats a la línia de Google, com el “Baidu eye”, una versió xinesa de la Google Glass.

Google, per altra banda, segur que està espiant de ben a prop el cercador xinès, lluitant, paral·lelament, contra les barreres de censura que se li han anat posant durant els darrers anys, i que s’han multiplicat des de la creació de “Google China”, fins a fer-se inaguantables i augurar la retirada (provisional?) del país.

I és que a diferència de pàgines com Facebook, que ha de competir amb Tencent WeChat per tot el món (són plataformes globals), els competidors de Google són, relativament, pocs, i es troben clarament localitzats en zones/països particulars.

Com a Xina. Baidu és allà i, per ara, no el podem obviar. Jo no em puc deixar de preguntar com evolucionarà Baidu, i com, entre aquest, Google i els xinesos, acabarem dominats.

I mentre aquest pensament em ronda pel cap, ells van per feina. Fa cosa d’una setmana, Baidu va contractar l’Andrew Ng, “ex-googler”. L’Andrew gestionarà un nou laboratori d’intel·ligència artificial de Baidu a Silicon Valley, potser amb la intenció de dominar el món. La unió de dues de les més grans potències mundials, Xina i Google, ja és doncs una realitat. I jo tinc la impressió que el joc tot just acaba de començar.

Andrew Ng

Andrew Ng

Empreses europees amb intenció d’entrar al mercat online xinès… please, keep on track.

 

Recursos utilitzats per a l’elaboració d’aquest article

http://marketingtochina.com/baidu-search-engine-optimisation-guide/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=baidu-search-engine-optimisation-guide&utm_medium=twitter

http://searchengineland.com/baidu-steals-part-googles-brain-project-191727?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

http://www.technologyreview.com/news/527301/chinese-search-giant-baidu-hires-man-behind-the-google-brain/

http://www.valuewalk.com/2013/04/baidu-eye-vs-google-glass/

https://econsultancy.com/blog/62627-baidu-the-opportunity-for-european-businesses#i.9hmwq7x8wfkbsv

http://chairmanmigo.com/chinese-search-engine-marketing-360-vs-google-adwords-vs-baidu/

http://www.webseoanalytics.com/blog/10-seo-tips-for-baidu-search-engine/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s